З 1-го червня на українських дорогах запрацювала система фото- і відеофіксації порушення правил дорожнього руху. Нововведення водії сприйняли по-різному: хтось одразу розібрався в тонкощах системи і легко виконує всі вимоги, а хтось вважає контроль порушників за допомогою камери вкрай складним і не розуміє, як правильно погашати штрафи при порушенні ПДР. Про те, які помилки найчастіше роблять водії транспорту при відстеженні своїх штрафів і чому неправильно оплачують квитанції – в інтерв’ю UA-Times розповів заступник директора Державної IT-компанії «Інфотех» Артем Коробка.
– Станом на 7 липня, винесено близько 450 тисяч постанов, з них оплачено близько 300 тисяч. Йдеться про суму приблизно 45 млн грн, яка надійшла до бюджету.
Як бачимо, близько 70% штрафів оплачується вчасно. Але не завжди штрафи, які оплачені, погашені в реєстрі. Саме з цим пов’язано нерозуміння громадян. Не всі знають, де потрібно оплачувати штрафи і як це зробити правильно.
У цьому потрібно розібратися, щоб бути впевненим в тому, що платіж пішов за призначенням. Оскільки підрозділ поліції, який займається рознесенням платежів в реєстрі, коли бачить оплату, має правильно співвіднести її зі штрафом і зробити позначку про його погашення.
– Якщо у громадян є якісь претензії до роботи фото- і відеофіксації, вони повинні звертатися в поліцію. У нашого підприємства немає даних з приводу кількості звернень, скарг, судових розглядів. Проте, знаю, що такі випадки є.
Чув, що люди скаржаться, мовляв, не їздив, був на роботі, а прийшов штраф на моє авто. У таких випадках потрібно розуміти, що система фотофіксації працює таким чином: штраф завжди виписується на власника автомобіля. При цьому не має значення, хто саме був за кермом. Дійсно, власник машини міг нікуди і не їздити. Але цим авто могла керувати, наприклад, дружина. І все ж штраф отримає власник транспортного засобу.
Щоб уникнути таких випадків, особливо, коли продають авто за дорученням або передають транспорт в управління, потрібно пам’ятати про поняття «належний користувач». Для цього можна звернутися в Сервісний центр МВС, або в Кабінет водія на сайті ДСЦ МВС в електронній формі заповнити заявку на встановлення належного користувача. З моменту установки нового водія всі штрафи будуть приходити до цієї людини, а не до власника автомобіля.
Тільки так можна привести в порядок питання відповідності отримання штрафів. Справа в тому, що система не розбирається, хто сидить за кермом, тому завжди штрафується власник транспорту.
Варто зазначити, що ця послуга безкоштовна як в сервісному центрі, так і при подачі заявки в Електронному кабінеті водія. Обробляється такий запит приблизно протягом доби.
– Що стосується двійників, такі автомобілі є в країні. Можливо, якраз система фотофіксації допоможе відстежити, обчислити і зловити їх. Оскільки вони незаконно використовують не свій номер на автомобілі.
– Можна подати скаргу в поліцію. Оскільки якщо надійшла постанова і там явно зафіксовано не автомобіль даного громадянина, наприклад, машина інша – тоді це легко оскаржити в поліції і анулювати штраф.
Якщо ж мова йде про двійників, коли не можна оскаржити ситуацію просто по фотографії, тоді це потрібно оскаржувати, швидше за все, в суді.
Рішення про те, платити чи не платити, кожен приймає для себе сам. Все-таки, основна маса штрафів припадає на суму в 127,5 грн. Тому, доцільніше відразу оплатити, а потім розбиратися. Це краще, ніж пропустити всі терміни, оскільки після закінчення терміну на добровільне погашення, сума штрафу подвоюється і передається на примусове стягнення до виконавчої служби.
Хоча при розгляді скарги термін на добровільне погашення повинен бути продовжено на період розгляду. Йдеться про 10-денний знижку і 30-денному періоді оплати штрафу. Але при цьому скарга в поліцію повинна бути подана правильно. Або, як варіант, поліцейські повинні отримати інформацію, що штраф оскаржується в суді.
Але все ж, щоб уникнути проблем з виконавчою службою штраф варто оплатити. І потім вже розбиратися. Якщо в результаті водій матиме рацію, то можна буде звернутися з заявою про повернення цих коштів.
– Найперший і, напевно, самий правильний спосіб відстеження – це Кабінет водія на сайті ДСЦ МВС https://e-driver.hsc.gov.ua. Там є інформація як по штрафам фотофіксації, так і по штрафам поліції, які виписані в ручному режимі. Тобто, там є абсолютно вся інформація. І там же можна оплатити цей штраф, причому з гарантією того, що реквізити, номер рахунку, серія і номер постанови будуть вказані правильно.
Нічого, крім номера карти, вводити руками не потрібно. Там вже все заповнено. Натискаєте «оплатити», потрапляєте на сайт платіжної компанії і просто оплачуєте. Квитанція приходить на пошту.
Після цього проходить три дні, ніж платіж буде оброблений поліцією. Тобто, на перший-другий день гроші приймає казначейство. На наступний день установа дає виписку про прийняті платежі. І тільки на третій день, а якщо потрапили сюди вихідні, то на п’ятий – в реєстрі відобразиться інформація про платіж.
Це потрібно враховувати, оскільки люди часто плутають поняття оплачений штраф і погашений штраф. Оплачений він в момент транзакції. Погашений тоді, коли виписку Держказначейства розгляне поліцейський – це гарантія надходження коштів до бюджету. І тільки після цього в реєстрі погашається штраф.
– Це в першу чергу банки – «ПриватБанк», «Монобанк», «Укргазбанк», «АкордБанк». Їхні клієнти можуть бачити історію штрафів в додатках онлайн-банкінгу. Наприклад, в додатку «Приват24» можна побачити всі штрафи. Точно також «Монобанк» приймає підписку від громадян, які хочуть моніторити свої штрафи, і банк через додаток в телефоні повідомляє їх про нові штрафи.
Також комерційний сервіс – «Штрафи UA». Платежі у них налаштовані правильно. Їм також можна довіряти.
Варто ще відзначити такі платіжні компанії як UaPay, Portmone, Ipay, EasyPay, FlashPay. Тут теж можна спокійно платити штрафи, так як ми розуміємо, що платіж на користь держави надійде за призначенням і буде погашений.
У найближчому майбутньому планується запуск сервісу з оплати штрафів на сайті ДП «Инфотех» https://pay.infotech.gov.ua.
– Якщо, наприклад, оплачувати штраф в касі «Ощадбанку» або у відділенні «Укрпошти», то там касир вводить реквізити платежу вручну і легко може помилитися. Наприклад, бачив таке призначення платежу, як просто «оплата штрафу». І уявляєте собі ситуацію, коли поліцейський бачить виписку з Держказначейства, а в призначенні платежу просто «оплата штрафу». І як саме співвіднести це все, якщо врахувати, що в реєстрі перебуває близько 450 тисяч штрафів? Немає ніякого ідентифікатора для розуміння, який саме штраф сплачено. В результаті платіж залишається нерозібраний. Тобто, людина начебто заплатила, але в реєстрі цей штраф не буде погашений.
Виходить, що пройдуть всі терміни – термін знижки, термін в 30 днів на добровільне погашення. Потім цей штраф йде до виконавчої служби з метою примусового стягнення. Відкривається виконавче провадження, може бути накладено арешт на майно боржника, можуть бути арештовані банківські рахунки. І в якийсь несподіваний момент, коли людина збирається, наприклад, продавати автомобіль, отримає відмову, так як значиться в реєстрі боржників, оскільки на нього відкрито виконавче провадження.
Хоча штраф він оплачував, але просто за неправильними реквізитами. У таких випадках треба з квитанцією звертатися до виконавчої служби для закриття виконавчого провадження, а після цього в поліцію, щоб внести інформацію про погашення до реєстру.
Тому краще платити через перевірені сервіси або контролювати під час оплати коректність реквізитів і призначення платежу.
– Найпростіше це зробити там же, де людина платила. Наприклад, якщо він оплатив в «Приват24», в «Кабінеті водія» або через «Штрафи UA», в системі буде збережений проміжний статус про те, що гроші прийняті і очікується підтвердження казначейської служби. Через 3-5 днів, людина знову заходить в систему, вже бачить позначку про те, що штраф погашений. Тобто, в реєстрі з’являється дата оплати – в цей момент вважається, що штраф погашений.
На жаль, людям часто не вистачає терпіння. Є випадки, коли водії після платежу день-два чекають, не бачать в системі погашення і роблять висновок, що платіж не пройшов. У підсумку він йде в інший банк або використовує інший платіжний сервіс і платить повторно. Після люди, звичайно, можуть повернути переплачені кошти назад, але витрачати час і сили на повернення 127,5 грн часто не хочуть.
Посилання на інтерв’ю UATimes